Marinin hallitus kielsi työttömiltä opiskelun

Anonyymi

Avoimessa yliopistossa. Luvalla saat opiskella 5 ov. Sen jälkeen STOP.

26

691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Karenssia paukkuu, jos haluat tehdä muutakin kun pyöritellä sormiasi kotona.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Oikeassa olet. 5 opintopistettä per kurssi. No, joka tapauksessa sellaset 6 vk koe. Eli ei paljoa. Pari luentoa per viikko iltasin. Työssäkäyville lähinnä harrastus. Ei johda edes tutkintoon.

      • Anonyymi

        Saahan tuohon 60 op/vuosi jo kahdet perusopinnot sekä kieli- ja viestintäopintoja, joilla pystyy hakemaan avoimen väylässä useimpiin - ei kaikkiin - yliopistoihin.


      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa. Työttömyyden rinnalla voi opiskella max 5 op per kuukausi esim. ammatilliseksi opettajaksi voi tuolla systeemilla opiskella, koska olen niin tehnyt.

        Nuo luennot ei kyllä opintopisteitä juurikaan kerrytä ja niitähän voi kuunnella myös tallenteina, eiköhän avoimessa pisteet lasketa tenttien tai tehtävien mukaisesti, esim. perusopinnot ovat yleensä 30 opintopistettä ja ne voi vuodessa suorittaa mennen tullen.


    • Anonyymi

      HIeman tarkennusta - saat opiskella max 5 op KUUKAUDESSA eli avoimessa opiskelu onnistuu ihan hyvin työnhakijuuden ohella.

      • Anonyymi

        Aivan kuten Turun yliopiston linkissä ylempänä.


    • Anonyymi

      Tiedän hyvin miten voi opiskella ilman lainaa olen köyhän talon poika joka lähti 16 vuotiaana maailmalle kävin kouluja enmmän kuin tarpeeksi, en koskaan ole ollut työtön paitsi nyt eläkkeellä kun ikärasismi estää työnteon mutta sehän ei ole minun syyni

    • Anonyymi

      Minä opiskelin merkononiksi ja sitten vuoden jälkeen tuli ilmoitus että työt loppuu jos jatkan opiskelua. Olen nyt sitten vaan ollut 4 vuotta kotona ja työtön.

      • Anonyymi

        Työnantajaehdokkaasi haluavat vain tuttujaan palkkalistoilleen työttömien aktivoinnin (9€/pv) lisäksi, minkä takia halusivat sinun keskeyttävän opintosi. Opintoihin kuuluvat työssäoppimisjaksot ovat yleensä ilmaisia, opintojen jälkeen kuuluu saada TES:n mukainen palkka.

        Halpatyövoimasta (korkeintaan 9€/pv) on huutava pula, ei TES:n mukaisesta työvoimasta.


    • Anonyymi

      Kyllä sitä voi opiskella ja tehdä töitäkin pätkissä

    • Anonyymi

      Uudet säännöt tullu vuoden alusta. Nyt on tämä max 5 op.

      • Anonyymi

        Ollut jo monta vuotta sama sääntö??!!


    • Anonyymi

      Ei. 1.3.21 tullu uudet säännöt. 5 op max elämän aikana. Ei paljoa kannata Työkkäriin ilmoitella. Rehellisyys kostautuu. Ihme, ettei mitään ilmotella yliopistojen sivuilla. Minullakin meinas tulla karenssi, kun virkailijatkin ihan sekasin tän jutun kanssa.

      • Anonyymi

        No ainakin täällä meillä yhä edelleen voi opiskella 5 op per kuukausi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ainakin täällä meillä yhä edelleen voi opiskella 5 op per kuukausi.

        "Päätoimisia ovat myös muut kuin edellä mainitut opinnot, kun

        opintosuunnitelmassa opintojen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukaudessa
        opetusohjelmassa opintojen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia, jollei sitä ole määritelty opintopisteinä tai -viikkoina tai osaamispisteinä
        opinnot ovat oppivelvollisuusiän ylittäneille järjestettyjä perusopetuslain mukaisia opintoja, joiden laajuus on vähintään 22 kurssia lukuvuodessa."

        Lainaus suoraan työkkärin sivulta eli ALLE 5 op opintoja voi suorittaa työttömyysturvalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Päätoimisia ovat myös muut kuin edellä mainitut opinnot, kun

        opintosuunnitelmassa opintojen laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukaudessa
        opetusohjelmassa opintojen laajuus on keskimäärin vähintään 25 viikkotuntia, jollei sitä ole määritelty opintopisteinä tai -viikkoina tai osaamispisteinä
        opinnot ovat oppivelvollisuusiän ylittäneille järjestettyjä perusopetuslain mukaisia opintoja, joiden laajuus on vähintään 22 kurssia lukuvuodessa."

        Lainaus suoraan työkkärin sivulta eli ALLE 5 op opintoja voi suorittaa työttömyysturvalla

        Kuten suorassa lainauksessasi lukee: "keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukaudessa" eli:
        5 op/kk (60 op/vuosi)
        3 ov/kk (36 ov/vuosi)
        4,5 osp/kk (54 osp/vuosi)


    • Anonyymi

      Nykysäännöt on sellaset, että opiskelun tarve arvioidaan selvityksen kautta.

    • Anonyymi

      Elämäntapa opiskelulle pitää tehdä loppu eli töihin jo tienaamaan kun ikä alkaa olemaan kohta 40v....

      • Anonyymi

        Yliopisto kouluttaa turhakkeita.


    • Anonyymi

      Minä olen itse käyynt vaan ammattikoulun, ja sen jälkeen en ole lähtenyt opiskelemaan enään. Mulle riitti pelkkä ammattikoulu, ja pelkällä amispohjalla tienaan 18€/h. LVI töistä, maanantaina vasta takaisin töihin.

      Mikäs tässä kun on vakituinen työ ja palkka ihan hyvä, en minä ainakaan valita mulle kelpaa kyllä.

      • Anonyymi

        Turhaan sitä mitään titteleitä opiskelee. Duunareista se pula on eikä turhista tyhmäksi itsensä opiskelleista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhaan sitä mitään titteleitä opiskelee. Duunareista se pula on eikä turhista tyhmäksi itsensä opiskelleista.

        Eipä mikää firma ota töihin jos ei oo alan koulutusta, eri asia on sitten apumiehet joilta ei vaadita mitää kokemusta tai koulutusta. Ne tekeekin sitten tes mukaisella palkalla niitä apumiehen töitä.


    • Anonyymi

      Ei ole kyse elämäntapaopiskelusta vaan ammatin vaihdosta. Avoimen opiskelut ovat hyvä tapa testata uuttaa alaa. Kaikilla ei ole varaa kalliisiin valmennuksiin. Lisäksi opinnot hyväksiluetaan, jos pääsee sisään.

      Mutta nyt on Uudenmaan TE-toimistossa keskitetty lausuntoyksikkö, jonka kautta menevät kaikki opiskeluun ja yrittämiseen liittyvät lausunnot. Tämä hidastaa asioita, koska ennen nämä hyvinkin yksinkertaiset lausunnot teki jokainen virasto itse.

    • Anonyymi

      onhan siinä suuri periaattellinen ristiriita. Avoimessa yliopistossa opiskelu luokitellaan sivutoimiseksi. Sivutoimiseen opiskeluun ei ole mahdollista saada Kelan opintotukea. Toisaalta työttömyystuella ei voi opiskella enempää kuin max. 5 opintopistettä per kuukausi. Muutoin menettää työttömyyskorvauksensa. Itsensä kehittäminen sivutoimisesti opiskelemalla on tehokkaasti estetty työttömältä

    • Anonyymi

      Juuri näin. Vielä muutama vuosi sitten asia ei kiinnostanut penninvertaa Työkkäriä, nyt siitä tehdään sellanen härdelli, että oksat pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe